Sider

onsdag den 19. november 2014

Souvenirs fra Cambodia

Hvis jeg på min ferie til Cambodia kunne skrue tiden tilbage til dengang jeg var 13 år, var der ingen tvivl om, at jeg var gået shop amok i farverige prints og lidt for små toppe. Men i dag 10-15 år senere sidder jeg tilbage med et "why?" og et nostalgisk smil på læben over moden dengang i Danmark, som har en vis lighed med tøjudvalget i Cambodia i dag. Man kunne da sikkert godt med en god portion tålmodighed have fundet en fin kjole på et af de mange markeder (jeg fandt da også en acceptabel sommernederdel), men langt det meste var for farverigt, ferieagtigt eller uddateret til min smag. 

MEN derimod fandt jeg nogle ting til hjemmet, som jeg måtte have med hjem. Jeg elsker at være omgivet af ting der minder mig om gode rejser og oplevelser. Og så var det jo så billigt, at jeg slet ikke kunne lade være. Faktisk kunne jeg nemt have købt meget mere, hvis ikke det var fordi pladsen i min kuffert var så forbandet trang.

Med hjem kom to malerier, som jeg faldt for med det samme. Jeg kan godt lide farverne og tilfældigheden i penselstrøgene. Godt nok er det lidt en turistting, som jeg købte på et af markederne, da det samme motiv gik igen i utallige varianter. Men det er vel ikke så meget anderledes end hvis man køber et "maleri" eller en plakat i en butik. Alligevel er hvert motiv forskelligt - og så til næsten ingen penge... 

Krydderier til min krydderihylde måtte jeg også have med hjem. Jeg må se at få tømt pesto- og Castello-glas i en fart, så jeg kan komme i gang med dymoen! 




Fine små skåle af kokosnødder - 5 kroner for to styk. Se så må der shoppes!


Bambusskåle i to forskellige størrelser. Jeg tænker, de vil være gode til salat og lignende. 

Vifter til en varm sommerdag, eller måske som pynt til væggen? 

Tegningen er lavet af en ung kunstner, der har fået en uddannelse gennem Phare, der er en organisation der hjælper fattige børn til at komme væk fra gaden og fattigdommen ved at tilbyde dem en kunstnerisk uddannelse indenfor underholdningsbranchen. Vi besøgte det cirkus, hvor børnene (som nu er blevet unge mennesker) kommer til, når de efter mange års træning er færdige med deres uddannelse. Her laver de skuespil, akrobatik og kunstmaleri i teaterforestillinger, som foregår hver aften. Det er absolut et besøg værd. Og både salget fra billetter og de små souvenirs lavet af de dygtige unge støtter det gode formål. 





1 kommentar:

  1. Fantastiske souvenirs :-) Mavebluser er ellers lige dig, haha!

    SvarSlet